Jedną z najtańszych, a stosowanych powszechnie form reklamy drukowanej, której żywot może okazać się najdłuższy są kalendarze listkowe (kalendarzyki), taka rozbudowana forma wizytówki firmowej połączonej z funkcją użyteczną dla każdego. Lepszego połączenia przekazu treści reklamowej i możliwości wykorzystania medium tej formy przez każdego odbiorcę bez względu na wiek, zainteresowania i status ekonomiczny jeszcze chyba nie wymyślono.
Na pierwszej stronie takiego kalendarza zwykle przedstawia się bardzo krótką ofertę firmy oraz dane teleadresowe wraz z adresem strony internetowej i e-mailem. Dla celów identyfikacji wizualnej firmy zamieszcza się oczywiście w odpowiednim układzie logotyp firmowy i stosowany układ barw. Aby przykuć uwagę bardzo często zamieszcza się na takim kalendarzu atrakcyjne zdjęcie, a niekiedy również niezwykły slogan reklamowy.
Cechą wspólną wszystkich kalendarzy listkowych jest to, że na drugiej stronie posiadają one kalendarium, zwykle w preferowanym przez Zamawiającego układzie (poziomym lub pionowym) oraz kolorystyce dostosowanej do charakteru pierwszej strony. Niekiedy również na tej stronie kalendarza, dla utrwalenia informacji umieszcza się również logotyp i wybrane dane teleadresowe.
Jako skuteczna forma reklamy kalendarzyki najlepiej sprawdzają się przede wszystkim wszędzie tam, gdzie terminy odgrywają istotną rolę, a więc:
- w pasażerskich firmach przewozowych
- w biurach turystycznych
- w gabinetach kosmetycznych
- w zakładach mechanicznych
Kalendarium, w które wyposażony jest kalendarz jest dobrym miejscem na zaznaczenie terminu wyjazdu i powrotu, terminu wizyty lub terminu wymiany oleju. Wymiary kalendarzyka są tak zaprojektowane, aby mieścił się on w portfelu, w przegródce na karty kredytowe i płatnicze. Na życzenie może być powlekany folią, lakierowany lub bez żadnej dodatkowej powłoki. Folia i lakier podnoszą estetykę poprzez bardziej wyraziste wyeksponowanie barw, a także zwiększają wytrzymałość na ścieranie i zagniecenia. Przy czym do pisania po folii używać trzeba specjalnego pisaka. Taki kalendarzyk listkowy na dany rok może stanowić również terminową, ważną tylko w danym roku, kartę rabatową, wręczaną stałym lub wybranym Klientom, co znacznie rozszerza zakres możliwości zastosowania kalendarzyków listkowych.